Monday 19 January 2009

DAH TERLALU LAMA BINCANG

Isu Kemiskinan tegar telah lama diperkatakan. Sudah 52 tahun kita merdeka.Mengapa masih ada lagi miskin tegar?.kita hanya banyak bercakap,berdiskusi berforum tetapi hingga kini isu kemiskinan tegar masih menjadi topic perbincangan..

WUJUD PULA Ekasih,E Sinar yang kononnya nak basmikan miskin tegar.Sampai bila nak berdiskusi,nak berbincang dan nak berseminar?

Pokok pangkalnya sikap Establishment,sikap top management. Kita banyak membazir wang untukacara perasmian itu dan ini Kita banyak focus kepada acara sambutan itu dan ini daripda memberi pengkhususan kepada agenda basmi kemiskinan.Banyak wang dikeluarkan untuk rasmi hari peladang, hari ternak, hari OKU, hari Wanita dll.Wang banyak dibazirkan.Mengapa?.Sedangkan di Sik, Baling,Tumpat,Pekan dan Kepala Batas sendiri ada orang miskin tegar.Apa tindakan kita? Masih bebincang,masih berdiskusi.Rakyat Miskin wajib ditolong.Mereka juga komposisi masyarakat.

Ayoh rakyat Malaysia yang saya kasihi. Mari kita sama sama membantu membasmi miskin tegar.Jangan kira ideology politik. Jangan tunggu dekat PRU baru kita nak bangun Bantu basmi miskin tegar.Itu hanya sandiwara politik.Terlalu banyak sandiwara yang nyata merugikan RAKYAT.Tokoh tokoh koperat,jutawan jutawan tolong lah bangun untuk menolong. Jangan harap 100 peratus kepada kerajaan. Basmi Miskin Tegar adalah SOSIAL OBLIGATION bagi semua orang.

Di Kedah ada YAYASAN KEMISKINAN DARULAMAN(YAKED). Seramai 2415 miskin dan 1205 Miskin Tegar telah berdaftar dengan YAKED. Progam bantuan segera makanan,bantuan pendidikan,bantuan perniagaan kecil,bantuan baikpulih rumah dilancarkan. YAKED adalah NGO Kebajikan. Tiada tabungan daripada kerajaan negeri atau persekutuan. Cuma bergantung kapada sumbangan Syarikat-syarikat, tokoh tokoh koperat yang sudi membantu. Kami merayu semua pihak agar sudi menyumbang. Setiap sumbangan dikecualikan daripada Cukai Pendapatan. tabungan daripada kerajaan negeri atau persekutuan.

YAKED boleh dihubungi melalui alamat 106 Tingkat Bawah Kompleks Perniagaan Sultan Abdul Hamid Persaiaran Sultan Abdul Hamid 05050 Alor Star Kedah.Telefon o4-7728820/21.atau FAX 04-7728819.
Moto YAKED “MENJELANG MISKIN TEGAR SIFAR 2015 “
--Said Man Pengurus Besar YAKED -

No comments: