Monday 26 January 2009

PPOC Daerah Kubang Pasu

Apa itu Persatuan Pemulihan Orang Cacat Daerah Kubang Pasu?

Persatuan Pemulihan Orang Cacat (PPOC) Daerah Kubang Pasu sebuah NGO Kebajilkan yang berdaftar dengan Pendaftar Pertubuhan Negeri Kedah di mana keahliannya terbuka kepada OKU dan bukan OKU seluruh Negeri Kedah.


Mengapa PPOC Daerah Kubang Pasu ditubuhkan?

Untuk menyatupadukan semua OKU khasnya OKU anggota dalam Negeri Kedah sama sama menikmati arus pembangunan Negara dan mempastikan mereka mendapat peluang dan kesempatan yang sama dengan bukan OKU


Apakah Kegiatan/Aktiviti yang dijalankan?


Aktiviti khusus ialah mewujudkan Bengkel Jaya Diri Tunjang yang memberi peluang pekerjaan kepada pekerja OKU wanita menjalankan aktiviti jahitan pakaian sekolah,bag sekolah dan lain lain aktiviti kraftangan.

Aktiviti sampingan merujuk kepada kegiatan sosial dan kemasyarakatan seperti majlis perjumpaan,seminar,kursus,perjumpaan hari raya,sambutan awal muharam,lawatan sambil belajar,sukan dan lain lain.



Dari mana PPOC Daerah Kubang Pasu mendapat dana?

PPOC Daerah Kubang Pasu mendapat geran tahunan,geran khas dan geran perkapita daripada Jabatan Kebajikan Masyarakat Malaysia.Disamping itu Bengkel Jaya Diri Tunjang mendapat kewangan hasil kontrak membuat pakaian dan bag dan lain lain kraftangan .Jabatan Kesihatan dan Jabatan Pelajaran Kedah dan Perlis merupakan pelanggan tetap bengkel ini.



Untuk keterangan lanjut mengenai PPOC dan Bengkel Jaya Diri Tunjang boleh dihubungi melalui alamat berikut:-


Persatuan Pemulihan Orang Cacat Daerah Kubang Pasu
Bengkel Jaya Diri Tunjang
Batu 16 ¼ Jalan Kodiang Tunjang
06000 Jitra Kedah Telefon dan Fax 04-9291022 (Cik Hasni /Cik gu Ramli)

No comments: